0 Vergelijken

Thuiswerken voor werkgevers deel 3: Aandachtspunten

15-09-2020


Thuiswerken wordt geadviseerd door de overheid. Maar wie is er verantwoordelijk voor de thuiswerkplek? En aan welke normen moet deze thuiswerkplek voldoen? Hoe kan ik als werkgever thuiswerkplekken belastingvrij inrichten? Vragen die wellicht bij je naar boven komen. In deze serie blogberichten willen wij je als werkgever informeren. Dit is deel 3: Aandachtspunten bij thuiswerken


Aandachtspunten bij thuiswerken​

Thuiswerken zorgt voor een schoner milieu en collectieve besparing in de samenleving. Thuiswerken geeft veel voordelen voor werkgever en werknemer. De (mogelijk) minder positieve aspecten van thuiswerken zijn echter lastig kwantificeerbaar en worden daardoor eerder over het hoofd gezien. Het is verstandig om hier over na te denken bij het vaststellen van een balans tussen thuis- en kantoorwerk.  
 

Ter overweging:

  • Het werken op afstand heeft gevolgen voor de bedrijfscultuur. Samenwerking verloopt minder gemakkelijk en dat kan invloed hebben op de creativiteit in en het innovatieve vermogen van een organisatie. 
     

  • De invloed van thuiswerken op verzuim en verloop op verzuim is niet duidelijk. Een zwakkere bedrijfscultuur kan ertoe leiden dat het verzuim stijgt. Het is belangrijk om te letten op collega's die mogelijk in sociale isolatie terechtkomen of discipline lastig vinden. Aan de andere kant kan het aantal ziekmeldingen en het verloop juist afnemen omdat veel werknemers flexibiliteit hoog waarderen. 
     

  • Ook het effect op de productiviteit is niet vanzelfsprekend. Sommige onderzoeken wijzen op een verhoging van productiviteit als mensen thuis werken, terwijl andere erop wijzen dat de productiviteit juist daalt bij werk waarbij veel samenwerking nodig is. 
     

  • Naast diverse milieuaspecten zoals minder co2 uitstoot, bespaart thuiswerken ook reistijd, brandstof, huurkosten, energiekosten, werkplekken, kantinekosten, enz. Het is interessant om voor jezelf een rekensom hiervan te maken. 
     

  • De kostenbesparing die gerealiseerd wordt is niet altijd gelijk verdeeld tussen werknemer en werkgever. Het is daarom mooi als een werkgever ook de medewerker laat profiteren. Bijvoorbeeld door een extra onkostenvergoeding en/of het faciliteren van een thuiswerkplek. 
     

  • Thuiswerkers hebben minder sociaal contact met hun collega’s en dat kan wel vervelend zijn als je je energie uit de aanwezigheid van anderen haalt. Thuiswerkers kunnen zich daardoor ook minder betrokken voelen.
     

  • Let op de ICT beveiliging. Is er een veilig thuisnetwerk, welke devices worden gebruikt, is er en een vpn verbinding? Meer informatie vind u op het Digital Trust Center van het ministerie van EZK.
     

Wat doen andere bedrijven?   

Onze klanten gaan verschillend om met de huidige situatie. Het klein MKB gaat pragmatisch te werk zonder grote veranderingen. Er wordt indien mogelijk meer ruimte gemaakt zodat medewerkers op kantoor verder uit elkaar kunnen werken. Als die mogelijkheid er niet is, wordt er afwisselend een aantal dagen thuisgewerkt zodat er niet teveel mensen op kantoor zijn. Een bureau of bureaustoel wordt vanaf de zaak meegenomen naar huis of naar behoefte individueel aangeschaft. 

 

Het groot MKB is strikter in het volgen van de overheidsadviezen. Daarom wordt er op grotere schaal thuis gewerkt. Variërend van 95% tot 50% van de medewerkers thuis. We merken hier dat er steeds meer een mindsetverandering komt en er ook keuzes voor de lange termijn gemaakt worden. Bijvoorbeeld om de kantooromgeving in te richten op 50% kantoorgebruik en de inrichting te veranderen naar een gezelllige ontmoetingsplek.

 

De fysieke locatie gaat gebruikt worden door mensen die niet thuis kunnen werken door de aard van het werk, sociale isolatie (collega's zijn soms de enige vrienden), geen plek thuis, te drukke omgeving thuis, enz. Dit kan zo'n 20% van de organisatie zijn. Daarnaast gaat de meerderheid een flexibele kantoorwerkplek afwisselen met een thuiswerkplek of zijn deze medewerkers onderweg.

 

Als laatste, echter mogelijk de meest belangrijke, gaat de ruimte gebruikt worden om elkaar te ontmoeten. De inrichting kan hierop aangepast worden met afgesloten overlegruimtes, een grote (flexibele) ruimte voor een groep mensen en meer ruimte voor sociale interactie. Bijvoorbeeld door een huiskamergevoel te creeëren rondom een koffievoorziening. 
 

Meer informatie over thuiswerken voor werkgevers

Lees de overige blogs over thuiswerken voor werkgevers: De zorgplicht voor werkgevers en Belastingvrij thuiswerken. Heb je nog vragen? Bel ons op 0318 - 73 07 10 of stuur een e-mail, en wij gaan meteen voor je aan de slag. Onze projectadviseurs kantoorinrichting en onze werkplekdeskundige staan voor je klaar.

 

Lees deze blogs ook:

Thuiswerken voor werkgevers deel 1: Zorgplicht en thuiswerkovereenkomst
Thuiswerken voor werkgevers deel 1: Zorgplicht en thuiswerkovereenkomst
Thuiswerken voor werkgevers deel 2: Belastingvrij thuiswerken
Thuiswerken voor werkgevers deel 2: Belastingvrij thuiswerken
9 tips voor ergonomisch thuiswerken
9 tips voor ergonomisch thuiswerken
Geïnspireerd door deze blog en benieuwd of het iets voor jouw kantoor kan zijn?
Neem contact op met een specialist

Of bel 0318 - 55 11 22

Je kunt ons iedere werkdag bereiken tot 17:00 uur